الرحالة و المسافرون العرب

أهم 10 نصائح قبل السفر الى الهند : لا تنسى الأنتينال

أهم 10 نصائح قبل السفر الى الهند | الرحالة |بلد العجائب والغرائب، والأفيال والأبقار المقدسة، وتاج محل أسطورة الحب الخالدة، أرض الألوان والتوابل وبوليود معًا، دولة الأديان المختلفة، والقوميات المختلفة، واللغات المختلفة، والعيش المشترك.

ثاني أكبر دولة في العالم من حيث عدد السكان، وواحدة من أكبر الاقتصاديات العالمية رغم انتشار الفقر فيها، ورابع أكبر دولة في العالم خطرًا على الصحفيين، وواحدة من أكثر الدول تقدمًا في مجال التكنولوجيا، وأيضًا تصديرًا للشعر، الذي يتم التبرع به في المعابد.

نصائح السفر إلى الهند

وشكلت الهند على مر السنين وجــهــة جــذب للسياح مــن جميع أنحاء العالم، وذلك بسبب موقعها الــجــغــرافــي المميز الـــذي أغناها بعوامل جذب متنوعة ففي شمالها تمتد جبال الهملايا أعلى جبال العالم حيث تنتشر منتجعاتها الجبلية ومواقع الاستجمام التي تتسم بالصفاﺀ والــهــدوﺀ. وتعتبر شواطئها الرملية الممتدة على سواحلها الــواقــعــة على المحيط الهندي مركزا للترفيه ولممارسة شتى أنـــواع الــريــاضــات المائية. ولمحبي الطبيعة تنتشر في الهند وديان خضراء وتلال تكسوها الثلوج شتاء والأزهار الملونة صيفًا.

تاج محل

المكان التاريخي الأكثر جمالا في الهند وهو العلامة المميزة لها أو من أهم معالم السياحة في الهند . وهو ضريح من الرخام الأبيض الذي يقع في أغرا . شيدت من قبل الامبراطور المغولي شاه جاهان تخليدا لذكرى زوجته الثالثة.

حدائق المغول

تقع في راشتراباتي بهوان وهو بناء مغولي على الطراز البريطاني. تتمتع بموقعها السياحي الجذاب وهي ذو موقع تاريخي جميل جدا. الحديقة مليئة بأشجار الزهرة ، مع عدد من النوافير والقنوات المائية، وهي من أهم معالم السياحة في الهند

ماهاباليشوار

مدينة في منطقة ساتارا في ولاية ماهاراشترا الهندية. والتي تقع على مساحة 115 كلم من بيون. ماهاباليشوار هي محطة التلة الجميلة ذات المكان التاريخي ولها شعبية كبيرة لقضاء العطلات وشهر العسل.. ويعد من أهم معالم السياحة في الهند

هارماندير صاحب

معروف المعبد الذهبي، يقع في مدينة أمريتسار، بالبنجاب، أحد أبرز أماكن العبادة لدى السيخ، بني في القرن 16. وهناك أربعة أبواب للوصول إليه ، ترمز إلى الانفتاح من السيخ تجاه جميع الناس.

معبد مهابودهي

هو الأكثر قدسية لدى البوذيين، حيث يحج إليه مئات الآلاف سنويًا من الهند وسيريلانكا وتايلاند واليابان وغيرهم، يقع على ضفاف نهر نيرانيانا، حيث تقع الشجرة التي جلس تحتها بوذا حتى جاءته الحكمة، لذلك يعد من أهم معالم السياحة في الهند

تقارير السياحة في الهند

لما نيجي نتكلم عن السفر، لازم كمان نتكلم عن المخاطر اللي فيه. لأن معظم الناس بتتكلم عن السفر بطريقة يالا خد الشنطة وروح واعمل وبلا وبلا، والناس بتسخن من الكلام، بس الحقيقة في خبرات لازم تتنقل والناس لازم تعرفها قبل ما تسافر.

أهم 10 نصائح قبل السفر الى الهند

هتكلم عن الهند عشان دي آخر بلد كنت فيها، وقعدت هناك 3 شهور، وناس كتير بتروح هناك وبتلبس في حيطة، سواء بسبب صدمة ثقافية، أو طبيعه الشعب أو سوء تنظيم الرحلة، أو حاجات كتير ممكن تقابل الناس في سفرهم بس محدش بيتكلم عنها، عشان كده في شوية نصائح من واقع خبرتي في السفر وفي الهند.. أهم 10 نصائح قبل السفر الى الهند

خطوط الطيران

1- لو حاجز علي خطوط جوية مختلفه وانت رايح من دولة لدولة، وواحدة منهم تأخرت، هل هتدفع ولا من حقك إنها تدفع لك تعويض وازاي؟، لازم تكون عارف ده قبل ما تسافر، لأن في ناس كتير بيكونوا أصدقاء لأصدقائي بيكلموني على إن فلان متسوح في الهند مثلًا، فأنا وبنتين اتعرفت عليهم هناك، بنساعد أي حد في آسيا سواء بنوصله بحد من أهل البلد، أو بنقوله على أقرب أماكن كويسة ورخيصة.

السفر الى الهند

2- السفر في الهند من مكان لمكان صعب، واختياراته كتيرة، لأن مثلًا من دلهي لمومباي حوالي 30 ساعة بالقطار، ومن دلهي لكشمير زيهم، فالمسافات رهيبة ولازم تكون محدد خياراتك، ووقتك، والانتقالات في الهند ممكن نعمل لها بوست لوحدها.

السياحة في الهند

3- حاول تكتشف الهند، لأن في مدن واخدة صيت كبير على الفاضي، ومع ذلك في أماكن ممكن تكون قريبة منها وأجمل منها بكتير، فانت لازم تكون محدد الأماكن اللي هتروحها بناء على ايه، وده كمان هيكون له بوست خاص.
4- مهم جدًا إنك تعرف حد بخط سيرك طول الرحلة، وبآخر نقطة وصلت لها، وده مهم جدًا فوق ما تتخيل وخاصة في آسيا، هي صحيح أمان وملونة، وسياحة الصبح، لكن بالليل مش لطيفة، وبالذات لو في هوستل مش قد كده.

في مرة أصدقائي وقفوا في زحام وهم في طريقهم لكشمير، أكثر من 10 ساعات، قلقت عليهم ومش عارف حصلهم ايه، فلازم يكون في حد عارف من هنا عشان يعرف يتابع.

طيران منخفض التكلفة

5- كل حاجه تقريباً موجودة في آسيا، استمتعوا، واللي يروح بلاش بلد واحدة ويرجع. من الهند لفيتنام التذكرة ف متوسط 70 دولار اتجاة واحد، فممكن تروح من دولة وترجع من التانية، واتكلموا واتعرفوا علي ناس، أنا رحت معايا مصري وراجع معايا 18 جنسية تانية.
6- في الهند آخرهم الساعة 9 أو 10 بالليل، وبعدين البلد بتقفل إلا night clubs بتستمر لحد 1 صباحًا، ودي واحدة من أهم 10 نصائح قبل السفر الى الهند 

السفر مع Aiesec

7- الناس اللي بتروح شغل هناك سواء مع منظمات زى Aiesec، لازم تتأكد من الأماكن والإقامة اللي رايحينها، عشان أحيان كتيرة بيكدبوا، يعني ميروحش على إقامة غير لما يصورهالو.

أنا قعدتت بسبب الموضوع ده في الشارع 4 أيام، وكان في مشاكل مع الشرطة، اتبعتلي إقامه 5 نجوم رحت لقيت كنبتين وحنفيه مياه و حمام مشترك مع هنود، وفي بنت أعرفها راحت يوم الأربعاء رجعت في طيارة الجمعة.
8- موضوع الأكل مهم جدًا، يفضل وانت رايح حتي لو سياحه أسبوعين تاخد معاك شوية أكل خفيف من هنا، معلبات ولا حاجة، لأن هناك الأكل مختلف تماماً، وبرده كان معايا ناس كتير تعبت بسبب الموضوع ده، وأدوية زي استروبتكين وأنتينال للمعدة دول أساسي.
9- بلاش تاخد الشنطة المربعة اللي بعجل دي. أول ما وصلت الهند، وقعدت أسبوعين وسبت الشغل رميتها وجبت هاكينج باج، بمعني أصح انت رايح تتفسح مش رايح شقتكو، وواخد نص دولابك.

التسوق في الهند

10- الفصال في الهند أكتر من مصر، في مرة كنا في السوق، وكان معايا صديقة أوكرانية وروسية، و2 من هولندا، اشتروا شوية حاجات، اللي بـ 800 روبية واللي بـ 1500 وأرقام كده

المهم لمحت بسم الله متعلقة على الحيطة، قلت لهم اطلعوا بره، وأنا هحاسبه، وأحاسبكم بعدين. دخلت قلت له أخوك من مصر أم الدنيا وانت هندي وأنا مصري واسمي عبرحمان ومسلمين زي بعض و لسه مخلصين رمضان، وكل سنة وانت طيب و زن زن زن زن، جبت البنطلون أبو 800 للبنت بـ 150، والراجل عزمنا بالليل على شاي. 😀

اترك تعليقا