الرئيسية / عبد الله توفيق

عبد الله توفيق

[vc_row][vc_column width=”1/2"][v[vc_single_image image=”4677" img_size=”600×600"]vc_c[/vc_column][vc_column width=”1/2"]lu[vc_column_text]"https://www.al-rahhala.com/eg">مصري، مقيم بالقاهرة، ٢٠ سنة، طالب في كلية تجارة إنجلش، جامعة عين شمس، شغال في مجال الـ IT و بصرف على كل سفرياتي بنفسي، وطبعا بتشجيع أهلي. بحب السفر والمغامرات واكتشاف أماكن جديدة و يعتبر حاليًا من أصغر الرحالة المصريين دا إن مكنتش أصغرهم.

في البدايه الموضوع كان صعب، خصوصا أول سفرية لي لوحدي، واللي كانت في سن  ١٨ سنة، اخترت إنها تكون دبي بحيث اتأقلم مع جو السفر في بلد سهل، بعدها لقيت الموضوع حلو فقررت أرفع مستوى التحدي بالنسبالي وروحت الصين في العاصمة، و لأن الناس مش بتتكلم إنجليزي الموضوع كان صعب بس بعد السفريه دي بقيت مؤهل إني أروح أي دوله في العالم بدون تردد.

أول مره جت في دماغي فكرة السفر كانت الساعة ٢ بالليل، دخلت صحيت بابا و قولته انا عاوز أسافر قالي نام دلوقتي يا عبدالله و بكره نسافر أنا وانت وماما وناهد 😀  بس لحد دلوقتي أنا خلصت دول شرق اسيا و دولتين من غرب آسيا وواحدة أوربا و مكمل. أصعب مشكله بتقابلني في سفري تصريح الجيش لأنه مش بيطلع غير في الإجازات فقط.[/vc_col[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][title title=”آخر الرحلات” subtitle=”عبد الله توفيق” description=””][vc_posts_slider count=”3" interval=”3" slides_content=”teaser” slides_title=”1" thumb_size=”900×300" posttypes=”post” categories=”abdalla”]c_grid p[vc_basic_grid post_type=”post” max_items=”” style=”pagination” grid_id=”vc_gid:1476370252167-0fc46115-a2ad-9" taxonomies=”308"]_row[/vc_column][/vc_row]ha-after-content" id="rahha-1661321126">