الرئيسية / أوروبا / جنان عبده تكتب رحلتها إلى اجمل جزر اليونان : رودس جزيرة الشمس

جنان عبده تكتب رحلتها إلى اجمل جزر اليونان : رودس جزيرة الشمس

الرحالة

رحلة- جنان عبده
%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%b4

في يومي قبل الأخير  في رودوس وأنا أتمشى بالليل بشارع الشاطىء في اجمل واحلى جزر اليونان واللي فيه فنادق متجمعة حجزت من خلال واحد من مكاتب السفر المنتشرة بكثرة قرب الفندق رحلة إلى وادي الفراش

وادي الفراش

ما حجزت في أول مكتب شفته، عملت جولة في الشارع وسألت على الأسعار وهي  بتتفاوت بينهم بشكل كبير، ما تحجز من أول مكان تذكرة، استفسر واسأل وبعدين قرر.

تاني يوم الصبح في وقت رحلتي أخدت الباص قرب نقطة انطلاقه،  قريب من شركة السفر اللي بتبيع  تذاكر ومن هناك  وصلنا نقطة في أسفل الجبل كان في قطار خاص مركبات خشبية أخد كل المسافرين المتجمعين لأعلى الجبل.

هناك فوق  في هناك كنيسة صغيرة جميلة ومتواضعة،  ومن هناك بدأت رحلة النزول  مشيا على الأقدام في مسار خاص أحيانا بتسير على جسور خشبية وأدراج خشبية وأحيانا أخرى أدراج صخرية بللتها المياه.

اليونان
اليونان

حافظوا على راحة الفراشات

كان من المفروض إننا نشاهد مئات الفراش زي ما عرفنا الفراش اللي بيجي المنطقة من بعيد جدا ليتكاثر هناك غالبا في شهر أغسطس من كل عام، وأنا كنت هناك في هذا الوقت.

اللافتات  في المكان بتشير للزوار بالامتناع عن إصدار أصوات وضجيج والمحافظة على الهدوء عشان ما نزعج الفراش اللي بلتصق بالعشرات  ويمكن بالمئات على جذوع الشجر وأوراقها.

اليونان
اليونان

فراش اليونان يشبه الشجر

الحقيقة كان صعبا نوعا ما إني أشوف الفراش لأن ألوانه مشابهة تماما للشجر، ونوعا ما بديت أشعر بالممل يعني أنا جاية أشوف الفراش اللي سمعت عنه ومش حاسة بشي.

في ناس جنبي صاروا يعملوا ضجة متعمدة  وفجأة شفت منظر جميل، عشرات من الفراشات البنية بنقاطها السوداء  بتطير حولنا،  ما كان في حد من الحرس بتوع المكان قامت مجموعة تانية من الزوار بإصدار أصوات خلت الفراش يطير ويحلق ويتنقل من شجرة لأخرى. كان منظرا يستحق المجازفة. وكانت رحلة حلوة تمتعت فيها قبل ما أرجع البيت.

 

 

شاهد أيضاً

رحلتي الى دبي

رحلتي الى دبي | فتاة مصرية تكتب عن رحلتها إلى دبي: إنسى كل اللي سمعته

رحلتي الى دبي | الرحالة | رحلة- صافية بركة:   أول حاجه تعملها قبل ما …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *