الرئيسية / أوروبا / السفر الى أوروبا مش مستحيل بعد التعويم: احترف السياحة بأقل التكاليف

السفر الى أوروبا مش مستحيل بعد التعويم: احترف السياحة بأقل التكاليف

السفر الى أوروبا
السفر الى أوروبا

السفر الى أوروبا حلم الكثير من المسافرون العرب ، طبعا التقرير دهب يتكلم عن السياحة وبالتالي هيكون مختلف كتير عن قصة الهجرة الى اوروبا . اللي أصبحت حلم العديد من الشباب في الدول العربية

دول اوروبيه كتير تعتبر وجهات سفر عالمية، زي السويد مثلا، اللي تعتبر من اكثر الدول سياحة في أوروبا اللي بتتميز بأن لكل بلد خصوصيتها. بالتالي في اختلاف بين كل مدينة والتانية، وحتى في التكاليف مختلفة. ففي فرق كبير بين تكلفة السفر الى اليونان لشخصين وبين سويسرا مثلا.

موقع الرحالة بيقدملك بعض النصائح العامة علشان تقدر تستمتع بوقتك بأقل التكاليف.

أولا: الحصول على بطاقات سياحية للمدن

 

عادة شركات السياحة المحلية للمدن داخل دول اوروبا بتصدر بطاقات سياحية، تشمل كل معالم المدينة السياحية والمطاعم والجولات. وكمان بتوفرلك بطاقة دخول مجانا. ده غير تخفيضات كبيرة على جميع وسائل النقل العام المحلية والأماكن السياحية المختلفة. وكمان خصومات على عدد قليل من المطاعم ومراكز التسوق. كل اللي عليك البحث عنها مجرد وصولك للمدينة مباشرة أو تنظيمها قبل ما تسافر من البداية.

 

ثانيا: التنقل بين المدن

 

ممكن تستخدم خدمات القطار بأقل ثمن بين المدن هناك، في حالة معرفتك بالبلد وتنظيم أماكن الرحلة، من خلال الحصول على بطاقات المرور للقطار.

 

اشتراكات شبكة القطارات الأوروبية “يورايل” Eurail  بتوفرلك مئات الدولارات لو استخدمتها وسيلة للسفر والتجوال في أغلب الأماكن. وخصوصا لو كنت مسافر  لمسافات بعيدة بين البلدان، هتلاقيه بيوفر عليك الكثير من التكاليف.

 

إلا إذا كنت عارف إنت هتسافر فين بالتحديد ومتأكد إن القطار مش هيوصلك للمكان، يبقي تحاول تحجز رحلات الطيران بدري عن وقت السفر بفترة.

 

ممكن كمان تستخدام خدمات زي BlaBlaCar ودي عبارة عن الركوب مع السكان المحليين بين المدن أو الدول. ودي طبعا بتوفر الكثير من المال وفي نفس الوقت بتتيح لك فرصة التعرف على الثقافة والحياة المحلية.

 

 

ثالثا: إيجاد جولات مجانية بالمدينة

 

ودي من الأسرار الجميلة في أوروبا ممكن تعمل جولات مجانية “سيرا على الأقدام”، وغالبا بتكون متاحة في جميع المدن الرئيسية. وبيعتبروها وسيلة رائعة لمشاهدة المعالم والغوص في التاريخ الاوروبي، (وافتكر اننا عايزين نوفر 🙂 ) .

 

رابعا: الطعام أثناء السفر الى أوروبا

 

عايزين ناكل بقى، هتلاقي محلات تجارية صغيرة في أغلب أماكن التنزه  ممكن من خلالها تحصل على سندوتشات. وهي عبارة عن نوعين إما موجودة جاهزة أو بيحضرهالك حسب الطلب، ممكن تشتري منها وتستمتع بالأكل في الهواء الطلق وإنت بتتفرج على المدينة. وهي طريقة أكثر متعة وأرخص طبعا من المطاعم بكتير جدا، كذلك محلات البيتزا والباعة المتجولين، وافتكر تاني (عايزين نوفر 🙂 ).

 

خامسا: لازم تحط خطة للتحرك

 

علشان توفر فلوس المواصلات، تبعد عن أي لغبطة، بتحط خطة تنقل جيدة عن سابق معرفة أو بحث ويفضل التنقل في خط مستقيم ومشاهدة المعالم تبعا للخط، لأنه غالبا أوفر.

 

سادسا: المبيت عند السكان المحليين Couchsurf

 

ممكن جدا تستغنى كمان عن الفنادق زي ما استغنينا عن المطاعم، عن طريق النزول ضيفا لدى أحد الأصدقاء. ولو ده مش متوفر أو معندكش أصدقاء ممكن تستخدم خدمة موقع Couchsurfing  اللي بيتيح لك فرصة التواصل مع السكان المحليين، اللي بيتيحوا لك الإقامة معهم مجانا، أو حتى بمقابل مادي أقل.

شاهد أيضاً

الهجرة الى ايسلندا

الهجرة الى ايسلندا : تعرف على أهم طرق وأنواع الهجرة إلى آيسلندا

الهجرة الى ايسلندا | الرحالة |   أيسلندا بلد آمن ومسالم إلي أبعد حد، يكفيك …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *