الرئيسية / أوروبا / ساحة الفاتيكان : هنا القلب النابض لأصغر دولة في العالم
ساحة الفاتيكان

ساحة الفاتيكان : هنا القلب النابض لأصغر دولة في العالم

ساحة الفاتيكان | رحلة- جنان عبده:

الفاتيكان مش بلد عادي، هي عبارة عن دولة بداخل دولة أو حتى نقدر نقول دولة بداخل مدينة،  وهي عمليا أصغر دولة في العالم،  هذه معلومة كثار مننا بيعرفوها لكن لما بتوصل الفاتيكان بتفهم معناها وبتشعر فيه.

%d8%b3%d8%a7%d8%ad%d8%a9

ساحة الفاتيكان

وصلتها تاني يوم من رحلتي لايطاليا، وكنت اشتريت من مكتب شركة سياحية في المطار، تذكرة لدخول الكتدرائية والمتحف واللي بتخليني أتخطى الدور الطويل وبتعطيني امكانية الوصول والعودة من هناك عن طريق ركوب  الباص الأصفر والمكتوب عليه “روما كريستيانا باص” هو باص سياحي بيسموه كمان “هيب هوب” بتقدر تآخده لو معاك هذه التذكرة من اي نقطة تجمع في الخارطة اللي معاك.

%d8%b3%d8%a7%d8%ad%d8%a94

وصلت ساحة الفاتيكان ، وممكن نقول عنها بلد من وسعها مليانه كراسي وعالم قاعدة وعالم واقفه وحرس الفاتيكان بلباسهم الملون وفي حراس البابا بالبدل السوداء، أصوات الصلاة واصله من بعيد ع اليمين منصة ضخمة عليها مصورين مهنيين وشاشات ضخمة في ساحة الفاتيكان اللي قدام الكنيسة ع طول.
%d8%b3%d8%a7%d8%ad%d8%a95

القديسة تريزا

كانت صورة ضخمة للقديسة تريزا معلقة ع جدار الفاتيكان بتتدلى من فوق لتحت قرب المدخل ع طول وهذا مش شيء عادي ويبدو انه في حدث هناك وكان في ممر مغلق بين صف الكراسي سألت الحارس عن السبب وفهمت إن سيادة بابا الفاتيكان هيمر بعد شوية.

%d8%b3%d8%a7%d8%ad%d8%a93

فعلا أقل من عشر دقائق اتملى الممر حرس شخصي ببدلهم السوداء الرسميه وبديت السيارة المكشوفة اللي بتنقل البابا تقرب مني والناس بديت تبكي وتصرخ وفي منهم قربوا منه أطفال اعطاهم بوسه على خدهم.  حقيقي منظر جميل وفيه رهبة وأصوات الصلوات منطلقة بالوقت ذاته.  بعدين البابا نزل م السيارة للمنصة والقى خطاب بالطلياني بيتعلق بالقديسة تريزا .

أخدت هناك شوية صور منها مع شرطة الفاتيكان وبعض الراهبات وكلهم لطيفين جدا 🙂

شاهد أيضاً

رحلتي الى دبي

رحلتي الى دبي | فتاة مصرية تكتب عن رحلتها إلى دبي: إنسى كل اللي سمعته

رحلتي الى دبي | الرحالة | رحلة- صافية بركة:   أول حاجه تعملها قبل ما …