fbpx
الرئيسية / غير مصنف / أحمد ربيع يواصل رحلته في سريلانكا: مغامرة في غابة القرود

أحمد ربيع يواصل رحلته في سريلانكا: مغامرة في غابة القرود

رحلة- أحمد ربيع:

نكمل مع بعض الجزء التالت في رحلتي لسريلانكا.. في الحلقة اللي فاتت خلصنا سيجيريا وطلعنا أهم حاجة هناك وهي صخره سيجيريا، ودي أشهر معلم بسريلانكا، وحاول تروح بدري لو قررت تطلعها، لأنها هتعوز مجهود وسلالم والجو حر هناك، وتذكرتها لوحدها بـ 4000 روبية، المهم خلصنا سيجيريا ورحت عملت:

Elephant ride .??

طبعا تجربة حلوة وممتعه وانت راكب في رقبة فيل محترم جدا وماشي بيك وسط بيئته الطبيعية وبراحته جدا ينزل بيك في ميه ماشي يدخل وسط غابات وأشجار ماشي حلو جدا الصراحة وخلي بالك الناس اللي معاه بيعتمدوا علي البقشيش زي كل سريلانكا بمعني هيقولك هات الموبايل أصورك وانت راكب، دي بمقابل خد موز أكل الفيل بمقابل، يعني انت زي ما تحب هم مش جشعين إنما فقرا جدا، وزي ما تحب تقريبا البقشيش من 100 لـ 200 في الحدود دي وطبعا فاصل.

المهم كان الخطة إني أروح POLONNARUWA بس غيرت الخطة لأنها منطقة مكشوفة واليوم ده كان الرطوبة فوق 80% وكنت في وقت العصر وكنت حابب أروح غابة طبيعية مش حاجة للسياح صناعية ومعمولة مخصوص يعني، ودي ميزة إنك لوحدك وتقدر تغير في قراراتك علي حسب الظروف المهم قررت أروح غابة فعلا في منطقه اسمها Ritigala ودي كانت بره البرنامج اللي أنا مخططه بس تقريبا كانت أحسن حاجه في اليوم ده والدخول ببلاش كمان.???

ودي فيها واحد من أكبر 4 جبال في سريلانكا وحتى أعلى من صخره سيجيريا هتحس وانت جوه إنك اتنقلت لعالم تاني هتحس انك فعلا بدون أي مبالغة جوه لعبه لارا كروفت فكرة انك في غابة طبيعية وحواليك قرود وسامع كل أصوات الطبيعة وكأنك في فيلم سينما وفي نفس الوقت بتلاقي جبال وآثار قديمة من القرن الأول قبل الميلاد.

وممرات وأودية وكهوف حاجه من الخيال (ونصيحة مني حاول ما تغوطش قوي لوحدك وخلي بالك من الطرق وانت ماشي عشان متتهوش زيي وتلاقي نفسها فجأة وسط غابة ومش عارف تطلع منها ونفسك تقول: خلاص ذيعوا الحلقة بقي بطلوا هزار 🙂 مفيش غيرك انت والقرود بس.

خلصت هابارانا وسيجيريا وقررت أعمل مساج سريلانكي مشهور جدا في الهند وسريلانكا اسمه Ayurvedic massage وده نوع مشهور جدا من المساج خاصة في الهند وفي كيرلا تحديدا (بالمناسبة كيرلا أقصى جنوب الهند وأقرب نقطة لسريلانكا 18 كيلو أعتقد بس بالبحر) وده مساج بزيوت طبيعية معينة للجسم والراس بطريقة معينة كده، وخلي بالك لأن في كتير من الأماكن مبتبقاش أصلية وأي كلام، فالأفضل تكون سائل حد من أهل البلد أو مدعبس كويس المهم عملت المساج تقريبا بـ 2500 روبية.

خلصت و انطلقت في طريقي إلى كاندي حيث بداية السحر والجمال.. في الطريق لكاندي هتعدي على Matale ودي هتلاقي فيها معبد هندوسي مشهور اسمه: Sri Muthumariamman Kovil Temple وبرضه ببلاش، تصميمه مميز وببلاش إلا لو هتدخله وأنا منصحش مش هتلاقي فيه حاجة قوي وده بناءا علي نصيحة صديقي البوذي (كان بيوفر لي الصراحة) هو أكتر للصلاة منه للسياحة، ودي نقطة مهمة انك لازم قبل ما تطلع مكان تلم كل المناطق اللي عاوز تشوفها وتدرسها كويس عشان تبقي فاهم انت رايح فين وهتعدي على إيه وتطلب من السواق يوديك الأماكن دي.

وانت بالطريق برضه هتعدي على حديقة مشهورة للأعشاب والنباتات الطبيعية لو انت مهتم تشتري حاجة أصلية من الأعشاب وتتفرج علي نباتات غريبة أول مره تشوفها اسمهاAyurveda spice gardenوممكن تعمل كمان فيها مساج للراس بالزيوت الطبيعية.

المهم، وصلت كاندي تقريبا بعد ساعتين ونص، وأخدت جولة سريعة فيها لأني مخطط يومين لكاندي.. كاندي يا سيدي مختلفة شوية هتحسها أكثر نضافة، جوها أحلى تحس إنها بلد بنت ناس ومستحمية بالمقارنة بالباقي.

عندك أهم الأماكن في كاندي:

1 Kandy view point

ودي مكان عالي كده بتروحه بتشوف كاندي كلها من فوق في منظر من الخيال.

2- Gem museum and factory, Wood carving work shop

لو انت مهتم بالمجوهرات الأصلية والأحجار الكريمة وشغل اليدوي من الأخشاب وكده (نصيحة لو رحت متحف المجوهرات متاخدش مراتك معاك) هتلبس أكيد، إذا كنت أنا لبست ومش معايا مراتي ما بالك بقى.

3- Cultural dance show in Kandy

وده عرض فولكلوري مشهور بتحضره لو حابب أعتقد بفلوس بسيطة (أنا حضرته مع السواق) لطيف مش وحش وتغيير.

4- Kandy lake

ودي أكبر وأهم بحيرة عندهم وهتشوف جواها جزيرة صغيرة كده بتاع الملك لما كان بيحب ينفرد بنفسه ويقعد يفكر في شؤون البلاد، قعده لوز اللوز الصراحة. البحيرة دي على فكرة من سنة 1807.

4- Temple of the Sacred Tooth

ببلاش دخوله (بس في تفتيش جامد قوي، أي حاجة مشكوك فيها هياخدوها منك حتى إزازة الميه)، ده أهم معبد بوذي هناك وأكبرهم وأشيكهم والرسمي بتاعهم وكبير جدا وممكن تقابل الـMonks من كل حتة في العالم فيه. والدخول جوه المعبد نفسه بفلوس بسيطة بس برضه ما أنصحش تدخله مفيهوش حاجه قوي غير سنة لبوذا (انت بتدخل من البوابة الرئيسية بتلاقي ساحة كبيرة والمعبد الرئيسي في الآخر وده اللي بفلوس) ومش في كل الأوقات بيطلعوها في السنة للجمهور وفي الغالب مش هتشوفها لأنه زحمة والكل بيصلي فيه.

صحينا الصبح كالمعتاد ستة ونص اتحركت من كاندي في اتجاه اليوم العظيم اللي لو رحت سريلانكا ومعملتوش تبقي مرحتهاش، وهو إنك تقابل وجها لوجه نهر كيتوالجا وما أدراك ما نهر كيتوالجا.. ده أكبر وأعنف وأقوى نهر عنده من بين تلات أنهار رئيسية في منطقه اسمها كيتوالجا ودي مليانة أكشاك صغيره طول الطريق بيعملوا الرافتنج (الفرد تقريبا 3000 روبية).

عملت الرافتنج، طبعا مهما قلت السحر وكميه الأدرينالين اللي بتتطلع فيه، خلصنا الرافتنج وطبعا ما فوتش فكرة انك تنط في وسط النهر ده وتعوم فيه (معرفش مسموح ولا لا ) وبكده تبقى أتميت حاجة مهمة من رحله سريلانكا 🙂

خلصنا اليوم العظيم بتاع الرافتنج وقررنا نطلع علي إنجلترا!.. اه زي ما بقول لك كده ماهو هناك في إنجلترا برضه بس علي صغير. قررت طبعا إني أروح الساحرة NUWARA ELIYA????? بلد صغيرة إنما جمال مش هتشوفه في أي مكان غير هناك.

قررت أروح بالقطر واعمل رحله بالقطر مع السريلانكيين وعلي فكرة عندهم شبكة قطارات قوية، بس مشكلتها إن القطارات بتاعتهم قديمة شوية من أيام الاحتلال البرتغالي والهولندي والبريطاني، حاجة عتيقة بس حلوة.

وبالنسبة للقطر لو انت حابب في كذا درجة سياحية، في السبنسة وفي التانية وفي التانية المكيفة وفي الأولي وفي حاجه بس لو عاوز تحجزها لازم من فتره كبيرة وأونلاين اسمهاObservation car ودي موجودة للسياح في أغلب البلاد عشان تشوف بقي كويس وانت قاعد وكده. أنا حجزت التانية وبصراحة من جمال المناظر كنت مقضيها علي الباب واقف بتملي عينك باللون الأخضر.

المهم أنا كنت مقرر آخد رحلة من محطة اسمها Hutton وهنزل في Nanuoya وتقريبا دي بتاخد ساعتين وده كان كافي لي عشان أكمل برنامجي، وفي مسارات ممكن تاخد وقت أطول لو حابب وأشهرهم وأحلى مناظر هتلاقيها علي الخط ده اللي ممتد من ELLA-KANDY وانت ومزاجك بقي ووقتك، والتذاكر رخيصة جدا وممكن تشوف هنا اللي انت عايزه، علي حسب المسافة والدرجة: http://www.railway.gov.lk/

المهم وصلت NANUOYA وطلعت من هناك علي الساحرة عاشقة الجمالNUWARA ELIYA أو ماتوصل نوراليا ومبتبقاش عاوز توصل من جمال مزارع الشاي اللي بتشوفها علي الطريق بتلاقي نفسك كده وصلت مكان تخيل معايا كله جبال وتلال اخضر في اخضر مزارع الشاي في كل حته كل الاوتيلات علي الجبال الجو ممتاز وبارد نسبيا عن اي مناطق سريلانكا الضباب موجود فوق قمم لجبال بالمناسبه في مسلمين كتير والاظل هتعرف تاكل هناك عكس كل مناطق سريلانكا اللي اتعذبت فيها بسبب مفيش اكل حلال في اغلب الاماكن .لدرجه ان اول فندق رحته نجمتين اه بس ماشي الحال بسالهم علي القبله فين ::مش عارفين يعني ايه قبله اصلا بيقلي حضرتك اول مسلم ييجي الفندق (ربنا يهديهم).

المهم عندك في نوراليا ممكن متروحش في أي حتة كفاية انك تقعد قدام البحيرة وتنسى الدنيا ولو عاوز تعمل حاجة انزل اتمشى علي رجلك وشوف البلد واتعرف علي ناس جديدة، فعلا أنا وصلت يوم رأس السنة البوذية، وطبعا كان في احتفالات هناك ومهرجانات زي عندنا والشباب السيلاني كان عامل شغل جامد وممكن تاخد توكتوك وتلف بيه لو انت حابب ومش قادر، وطبعا فاصل جامد يعني النص أو التلت على طول من السعر، ولو عاوز تروح أماكن ممكن

Hill country – Golf course, Lake gregory, Strawberry farm and restaurant, Hakgala botanical gardens

ورأيي اتمشى واكتشف بنفسك ده جزء من متعة الرحلة، خلصنا نوراليا وطبعا متنساش تنزل جوه مزارع الشاي وتستمتع وتاخد صور مش هتلاقيها في حتة، وطبعا في جنب نوراليا علي الطريق أشهر شلالات في سريلانكا لازم تروحهم ومتفوتهمش، St Clair’s water falls

وهتلاقي مصانع شاي كتير علي الطريق لو عاوز تشتري كل أنواع الشاي اللي تخطر علي بالك، أنا دخلت مصنع منهم ويقعدوا يشرحوا لك الأنواع وتدوق كل أنواع الشاي اللي تخطر على بالك في جولة سريعة كده، وهتلاقي مليون لون للشاي جوه، لا تقول لي ليبتون ولا شاي أحمد ولا العروسة حتي 🙂

شاهد أيضاً

افضل مناطق السكن في اسطنبول

افضل مناطق السكن في اسطنبول : مميزات وعيوب 6 مناطق للسكن في اسطنبول

افضل مناطق السكن في اسطنبول | الرحالة | تتمتع اسطنبول بالعديد من الأماكن السكنية الجميلة، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *