fbpx
الرئيسية / تقارير مميزة / كيف تحافظ على حقيبة سفرك من الضياع وكيف تتصرف إذا فقدتها

كيف تحافظ على حقيبة سفرك من الضياع وكيف تتصرف إذا فقدتها

موقف صعب جدا وبيهدد إن الأجازة تتدمر، لو شنطة سفرك ضاعت أو موصلتش على الرحلة وانت مسافر. ويا سلام لو في الشتاء، دي بعض النصائح عشان متفقدش شنطتك أثناء السفر.
● اشتري شنطة سفر مميزة بألوان مختلفة عن الأسود والبني ولو دي ألوان شنطتك لازم تحط استيكر ملون يميز الشنطة.
. ●بلاش تقفل الشنطة بقفل لكن ممكن تغلفها أفضل. من الإجراءات الأمنية المتبعة في أغلب المطارات تفتيش شنط عشوائية بشكل يدوي.
● اكتب بياناتك الشخصية على الشنطة بالإنجليزي ويكون منها رقم داخل دولة الوصول، وكمان بيانات الاتصال في بلدك الأم لحد من أقاربك.
● أي الكترونيات أو مجوهرات أو أدوية مهمة لازم تكون في الهاند باج، مع حجوزات الفنادق والتذاكر وصورة من الجواز، ويا ريت لو معاك طقم خروج وطقم للنوم.
● تصوير الشنطة بالموبايل صور واضحة، ممكن تحتاجها.
● الحذر الحذر الحذر من رحلات الترانزيت، لأن 90% من الشنط المفقودة بتضيع في بلد الوصول الأول، والحل إنك توصل المطار بدري جدا وتتأكد من موظف الكاونتر ان استيكر الترانسفير موجود وواضح علي الشنطة. (أنا بحط 2 استيكر زيادة للتأكيد).
طيب شنطتنا ضاعت لا قدر الله, نتصرف إزاي؟
مهم جدا نحتفظ بالبوردنج واستيكر الشنط لأن ده المرجع الأهم لشركات الطيران في البحث عن الشنط الضايعة وإثبات قانوني لملكيتك ليها.
كل مطار موجود فيه مكتب لشركات الطيران وهناك بتعمل شكوى عن الشنط وبيطلبوا منك رقم ليك في البلد، وغالبا بتوصل الشنط على أول رحلة من بلد السفر.
هذا التقرير منشور بالاتفاق مع صفحة Travel Secrets

شاهد أيضاً

التصريح الأمني

التصريح الأمني | تعرف على الدول التي تحتاج التصريح الامني وكيفية استخراجه

التصريح الأمني | الرحالة | ارتفع عدد الدول التي ينبغي على المصريين الحصول على تصريح …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *