fbpx
الرئيسية / أوروبا / السياحة في فلورنس الايطالية : كل الطرق تؤدي الى البيتزا

السياحة في فلورنس الايطالية : كل الطرق تؤدي الى البيتزا

السياحة في فلورنس الايطالية | الرحالة | رحلة- جنان عبده:

وصلت فلورنس  بالقطار من روما استغرق السفر ساعة ونص، هي بتقع في وسط ايطاليا شمال غرب روما في اقليم توسكانا على ضفاف نهر الأرنو.

عاصمة ايطاليا

قضيت فيها يومين وشفت فيها عدد من الأماكن الأثرية اللي بتميزها وكنت خططت مسبقا برنامجي.

فلورنس وبالطلياني “فيرينتسه (الزهور)”. كانت سابقا عاصمة ايطاليا وشكلت مركز الاقتصاد والتجارة ومركز ثقافي وتميزت بخصوصيتها في العصور الوسطى وتعتبر منشأ عصر النهضة ومعروفه بجمالها المعماري والثروة الفنية اللي فيها.

عاش فيها كبار الفنانين منهم ميخائل أنجلو. إضافة طبعا لمطاعمها ودور الأزياء العالمية والايطالية المشهورة.

السياحة في فلورنس الايطالية
السياحة في فلورنس الايطالية

كاتدرائية سانتا ماريا جل فيوري (وترجمتها الحرفية- السيدة المقدسة مريم الزهور) ومعروفة باسم “الدومو”.

السياحة في فلورنس الايطالية

قبة الكنيسة العالية جدا أعلى من كل المباني بارزة من أي نقطة في المنطقة وكنت شفتها من بلكونة غرفتي بالفندق فكان واضح اني مش محتاجة أوصلها غير مشي على الأقدام.

سألت جندي في مدخل محطة القطار اللي مريت من داخلها عشان أختصر طريق وأكد لي إني في الاتجاه الصحيح وإني لو مشيت بإتجاه القبة بوصل في حوالي 20 دقيقة مشي.

على فكرة الجنود الطليان لطيفين جدا منتشرين في محطات القطار وبيساعدوا بشكل لطيف مع انهم ما بيعرفوا انجليزي بشكل جيد. واستغربت ان الجنود موجودين بمواقع مدنية ومش شرطة عادية.

416

برنامج سياحي في فلورنس

كملت سير باتجاه الكاتدرائية كان واضح لي إنها ضخمة جدا من كُبر القبة نفسها.. تخطيط المدينة سهل وجميل وبشبه روما في العظمة والبناء وهي تعتبر عاصمة ايطاليا سابقا ومدينة ضخمة بحد ذاتها.
الطريق بتتشابه مع روما من ناحية أزقة طويلة على جوانبها حوانيت كثيرة وأكشاك لبيع تحف سياحية، في ساحة الكنيسة ناس بالعشرات أو يمكن مئات بنتظروا بالدور وبسطات فنانين وعازفين في كل مكان.

كنيسة ضخمة وأعرف ان بناءها بدأ في القرن الثالث عشر واستغرق بناءها حوالي 200 سنة وارتفاعها 114 متر وكلها مغطية بالرخام الأبيض وتعتبر الكنيسة الأولى من ناحية الاهمية في المدينة ورابع كنيسة على مستوى أوروبا كلها ويعتبر تصميمها المعماري انطلاقة في الفن والبناء في عصر النهضة، كنت قريت شوية معلومات عنها قبل سفري.

423

جولة سياحية في فلورنس

وقررت ما أدخل الكنيسة مش راح أقدر أنتظر الدور الطويل والفاتيكان كانت كافية بالنسبة لي، وخاصة ان شراء التذاكر مش من الكنيسة انما بأول الشارع والوصول للقبة بكلّف 11 يورو.

لفيت حوالي الكنيسة وتفرجت عليها وانت عشان تلف حواليها وتشوفها كلها من الخارج بس ممكن يآخد معاك ربع ساعة من ضخامتها.

أخدت شوية صور وكملت سيري هناك في الأزقة.. في حوانيت كثيرة دخلت حانوت “زارا” معتادة اشتري منها وبحب بضاعتها لكن البضاعة هنا كانت أجمل عن اللي عندنا – يعني حجة كافية اني أشتري لنفسي بعض القطع.

البيتزا في ايطاليا


أما الغداء كان في مطعم بيتسيا اسمه “ملك البيتسيا” في ساحة الدومو قبالها ع طول وحقيقي كان ملك، لأن طعم البيتسا الطليانية مش زي اللي بيعملوها عنا وبسموها طليانية 🙂

طعمها حقيقي مشهي خبزها من قمح أسود ورقيق ومشهية والوجبة وفيها عدة قطع تكلفتها بتوصل 8 يورو بس وبتكفي لأكثر من شخص.

قضيت هناك وقت استمتعت بالمناظر والموسيقى اللي بيعزفوها عازفين في ساحة الدومو واشتريت آيس كريم أهم شي بالمشوار.

شاهد أيضاً

قصر فرساي

قصر فرساي : نصحبك في جولة داخل أهم معلم سياحي في فرنسا

قصر فرساي | الرحالة |   كل شئ يثبت أنه مبنى استثنائي ويمتلك إبداع خاص …