fbpx
الرئيسية / تقارير مميزة / أغرب 10 حاجات في كوريا الجنوبية: المروحة والقلم الأحمر يسببان الوفاة
TOPSHOTS This handout photo taken on June 6, 2015 in Seoul and released by wedding planner 'Sewing for the Soil' shows a young South Korean couple (C) and dozens of guests standing together for a group photo -- almost all of their faces shielded by white masks. The young South Korean couple became an unexpected symbol of the MERS health scare sweeping the nation after a different photo of the same group showing the couple and guests jokingly posed wearing surgical masks went viral. AFP PHOTO / Sewing for the Soil ----- EDITORS NOTE ----- RESTRICTED TO EDITORIAL USE MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / Sewing For The Soil" NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS - NO ARCHIVESSewing For The Soil/AFP/Getty Images

أغرب 10 حاجات في كوريا الجنوبية: المروحة والقلم الأحمر يسببان الوفاة

زيارة كوريا الجنوبية حلم لرحالة كتير. كوريا بلد جميلة فعلًا، وشعبها كمان شعب جميل ولطيف جدًا، بس ده ميمنعش إن في حاجات غريبة شويتين في كوريا 😀 صفحة Around The World رصدت أغرب 10 حاجات في كوريا الجنوبية، كانت كالتالي:

١- في علاقة عشق غير مفهومة بين الشعب الكوري والحمامات، يعني ليه يبقى في ألعاب وكوكيز وشخصيات كارتون على شكل “poop”؟!، ليه يبقى في نغمات موبايل على صوت “شد السيفون”؟!، ليه أصلًا يبقى في متحف في كوريا مبني على شكل حمام؟!!.

٢- في كافيهات في كوريا اسمها “كافيهات الكلاب” أو “كافيهات القطط”. حضرتك هتدخل هتلاقي القطط أو الكلاب بتجري في المكان كله ومفيش مانع لو جم قعدوا جنبك وانت بتاكل.!

٣- في هوس عند الشباب والبنات الكوريين بموضوع عمليات التجميل، لدرجة إن من الطبيعي إن في عيد ميلادك الـ16 أهلك يهادوك بعملية تجميل.!

٤- عمرك في كوريا هيبقى أكبر من عمرك في أي بلد تانية بسنة، وده لأن في كوريا بيعتبروا إن المولود الجديد عنده سنة. المصيبة إن لما السنة الميلادية الجديدة تبدأ، كل الشعب هيزيد سنة كمان، يعني لو واحد مولود في 31 ديسيمبر، بعد يومين يبقى عنده سنتين.

5- في كوريا بيحددوا شخصيات الناس من فصيلة دمهم، الموضوع ده مش مجرد هزار زى الأبراج عندنا، لأ.. ده بقى في شركات بتختار لك الوظيفة اللي تناسبك بناء على فصيلة دمك!.

٧- مفيش رقم 4 في كوريا؛ اه والله مش بهزر.. جرب كده تركب أي أسانسير يا هتلاقي 3 وبعدين 5 على طول، يا 3 و3A.. يا 3 وبعديها F بدل رقم 4، وكل ده علشان نطق الرقم شبه نطق كلمة “الموت”.

٨- الكتابة بالقلم الأحمر خطر، بالذات في كتابة الأسامي، إوعى تستخدم اللون الأحمر في كوريا، لأن ده معناه إنك بتتمنى الموت للي كتبت اسمه بالأحمر!.

٩- أكتر اسم عيلة منتشر في كوريا هو “كيم” بنسبة تتعدى الـ20%.. وممنوع أي اتنين عندهم نفس اسم العيلة يتجوزوا بعض!.

١٠- إوعى تنام وانت سايب المروحة شغالة في كوريا، لأن الأسطورة عند الشعب الكوري، بتقول إنك لو سبت المروحة شغالة ونمت هتموت!.

شاهد أيضاً

الرحالة ابن بطوطة

الرحالة ابن بطوطة : معلومات عن حياة ورحلات أهم رحالة عربي مغربي

الرحالة ابن بطوطة | الرحالة | يعتبر الرحالة ابن بطوطة من أبرز الشخصيات التاريخية التي …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *