fbpx
الرئيسية / آسيا / أحمد ربيع يواصل رحلته في سريلانكا: هنا نهاية العالم الكبرى

أحمد ربيع يواصل رحلته في سريلانكا: هنا نهاية العالم الكبرى

رحلة- أحمد ربيع:

على غير المعتاد، صحيت الصبح وده كان يوم مرهق شوية، صحيت الساعة 4 الصبح وجهزت نفسي للانطلاق إلى Horton Plains ودي منطقه جبال شويه وتلال مفتوحه العربيات بتوصل فيها لحته وبعد كده انت بتعملTrekking وتمشي جوه الجبال والتلال دي وسط مناظر وخضره وجمال غير عادي وحيوانات بتقابلك وشغل عالي وبتوصل لنقطتين مهمين فيها اذا قدرت يعني نهاية العالم الصغرى وبعد كده نهاية العالم الكبرى WOLRD END

ودي أعلي نقطة وهي اسمها كده لأنك من فوق تقدر تشوف سريلانكا والجبال حواليك من كل حتة، طبعا حلوة جدا بس أغلى شوية من حاجات كتير تقريبا هتكلفك بالجيب والدخول (في حدود 8000 روبية سريلانكية).

عندك اختيار تاني برضه أرخص شويه ونفس الفكرة ومش مشهور قوي زي هورتون اسمه Moon Plains ده أرخص شويه (في رانج او 6000 5000 روبية) وبرضه Trekking وبتوصل لنقطه برضه تشوف أكبر أربع قمم جبلية بتحوطك من كل حتة بس لو قررت أعتقد إن هورتون هتبقي أفضل.

خلصنا من التعب، يومنا النهارده هيكون في BENTUTA عروسه الساحل السيلاني ☔☔☔☔ بنتوته مدينة ساحلية مشهورة بحر وشغل جامد تقريبا المسافة بالعربية ممكن 6 أو 7 ساعات لو هتروح من نورراليا وتحاول تروح بدري لو قدامك مشوار لأن أكيد البحر هتلاقي نفسك آخرك الساعة خمسة ولا ستة وكل حركات البحر ويومه بيخلص.

وصلت بنتوته طبعت مش عاوز أقول لكم علي شط بنتوته عامل إزاي وفكرة انك بتعوم في المحيط الهندي وجزر وجمال غير عادي بتشوفه مع الغروب قدامك متتوصفش، غصب عنك هتحب بنتوتة، طلعت بعد كده علي MIRISSA ودي منطقة جنب بنتوته فيها أشهر حاجة بتتعمل انك بتطلع بمركب من ستة الصبح برضه جوه المحيط لحد ما توصل لمكان وتقابل الحيتان وجها لوجه⚓⚓

تخيل كده ان حواليك مش قرش، لا انت بتقابل وتشوف الحوت الأزرق، أكبر الحيوانات المعروفة على الأرض وموجودة حتى يومنا هذا، طوله أكتر من 30 متر طبعا بتاخدوا وقت على ما تلاقوه وسط المحيط انت بتدور فعلا عليه لحد ما تلاقيه في رحله مطارده بالمراكب مثيرة جدا، الحمد لله شفته وسلمت عليه.

وانطلقت بعدها في السريع لأني مكانش عندي وقت خالص رحت مكانين كنت حابب أشوفهم ومحضر لهم الأولى قرية هيكاداوا، ودي أكتر مكان اتضرر من تسونامي سريلانكا في 2004 وطبعا ساعتها اتقال القصة المشهورة بتاع ان بسبب إن القرية دي كان منتشر فيها كل أنواع الفواحش كانت بتحصل فيه عيني عينك كده، حتى السواق نفسه قالي إن البوذيين نفسهم عارفين الكلام ده.

المهم لحظة انك واقف في نفس المكان اللي تسونامي بدأ فيه وموت أكتر من 40 ألف واحد وسوا القريه بالكامل بالأرض وإلى الآن المكان تغير خالص من قبل وبعد تسونامي لحظه تخليك تقشعر أصلا.

المهم برضه انطلقت إلى GALLE ⛵⛵⛵⛵

ودي منطقة بعد بنتوته وانت في طريقك لكولومبو وممكن في الطريق تشوف حاجتين عندك أماكن كتير لتربية السلاحف وعندهم كل الأنواع والنادر منها كمان وهتلاقي منها كذا واحدة على الطريق اللي جالي، أنا رحت واحده منهم سعرها مش غالي خالص (500 روبية)، حلو وصغير وتاخده وانت في الطريق كده وانت ماشي.

الحاجة التانية اللي لو حابب تشوفها اسمها STILT FISHING ودول ناس بتلاقيهم علي طول الطريق الساحلي وانت رايح كولومبو بيصطادوا بالطريقة الهندية والسريلانكية القديمة وبيبقوا قاعدين علي عصيان كده جوه الميه (والله لو ليك في التصوير زي حالاتي وعاوز صور عالمية) دي من أشهر مناظر الصيد اللي مش هتلاقيها في حتة بس نصيحتي متبينش نفسك انك سايح وكده لأن هم أغلبهم ناس عاملين نفسهم بيصطادوا عشان يطلعوا منك سبوبه ويسيبوك تصورهم لأن قليل منهم اللي هتلاقيه صيادين بجد بيمثلوا يعني ومش هتخلص منهم فابقى خلي بالك لو عاوز تصورهم، أو انت وشطارتك بقى (أنا صورتهم من العربية الصراحة).

وصلت GALLE، ودي فيها أشهر قلعه في سريلانكا أيام الاحتلال البرتغالي والهولندي وتخلصها في ساعتين كده في السريع، وانت رايح كولومبو، فيها أشهر فنار وميناء علي البحر من ايام الاحتلال البرتغالي والهولندي. FORT GALLE دي اتبنت سنه 1588.

عندك كمان DUTCH HOSPITAL دي من أيام الاحتلال الهولندي وهتلاقي معسكرات وبيوتهم لسه موجوده بنفس الشكل الأوروبي المميز ليهم. عندك كمان:

SIEGE OF GALLE

All Saint:s church

The Dutch Reformed Church

ودي من أقدم الكنائس هناك برده اتبنت سنه1755 وتقدر تزورها برده (كل ده من غير فلوس) Galle Lighthouse وغيرها كتير وتتمشي في المدينة القديمة وعندك برده كافيهات وحركات.

خلصت وانطلقت لكولومبو آخر محطة وأسرع محطة عشان ألحق طيارتي. وصلت كولومبو بالطريق السريع (وده أول طريق سريع أشوفه في سريلانكا قلت بقى هنطير على 200 ولا حاجة دا بفلوس يعني عشان ألحق الطيارة برضه آخرنا 90، وصلت كولومبو وكنت هموت من الجوع ولقيت كنتاكي (علي فكرة ده أعتقد الوحيد في سيريلانكا) وضربتلي أكلة مع إن المينيو بتاعهم مختلف برضه، رحت زرت البرلمان السريلانكي بيفتخروا بيه قوي، وطلعت علي المطار اللطيف بتاعهم خلصت أموري وخدت طيارتي بس المرة دي من غير Free upgrade

وخلصت سريلانكا بس مخلصش اللي عملته واللي غيرته فيا واللي اثرت فيا بشكل ايجابي جدا، ورجعت معايا ذكريات لا تقدر بثمن، وكمان معايا 70 جيجا تصوير 🙂

شاهد أيضاً

القرية العالمية في دبي

أجمل الأنشطة السياحية في القرية العالمية في دبي ومواعيد الزيارة

القرية العالمية في دبي | الرحالة |   تشهد دولة الإمارات العربية المتحدة نهضة شاملة …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *